Traductor

Ús i ubicació de la Pissarra Digital Interactiva




Actualment esta augmentant l'arribada als centres educatius de les pissarres digitals interactives (PDI). Sense entrar en valoracions sobre el seu origen: compra, dotació institucional o donació per part d'algun grup editorial; malauradament, aquest fet suposa una revolució no tant de l'aspecte pedagògic, sinó més bé referida a una simple qüestió d'intendència i ubicació.

Malgrat que s'aconsella emprar únicament la PDI ("La Pizarra Interactiva como recurso en el aula". Red.es.2006 - pàg. 16), per previsió de futures avaries i per facilitar el pas des de la pissarra tradicional a la PDI, en molts centres conviuen en la mateixa aula els dos suports.

La pregunta és: On s'ubiquen les dues pissarres?

La resposta no resulta senzilla perquè, lluny de fonamentar-la únicament en la vessant espacial de la situació, cal tenir presents les variables metodològiques actuals i el condicionament de futures estratègies pedagògiques.

Existeixen valoracions que poden ajudar a establir els paràmetres de convivència entre els dos tipus de pissarra. Les pàgines 12 i 13 de "Les pissarres digitals interactives" (Servei de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement. Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. 2011) recullen una de les visions al voltant dels avantatges i inconvenients dels dos tipus d'ubicació:
  • PDI centrada al davant de la classe i la de guix, a la paret contrària.
- Avantatges: L’alumnat seu en grups lateralment i pot visualitzar les dues pissarres sense canviar ni girar el seu seient.
- Inconvenients: És difícil utilitzar aquestes pissarres simultàniament, a causa dels desplaçaments i canvis del punt d’atenció.
  • PDI situada al davant de la classe i la de guix, al costat
- Avantatges: S’integren en el desenvolupament de la classe, ja que les dues es troben en el mateix pla. La distribució de la classe pot ser molt versàtil.
- Inconvenients: L’espai disponible és més petit i les pissarres no estan totalment centrades. El projector rep molta pols del guix i, perquè funcioni correctament, s’ha de netejar el filtre regularment; una solució pot ser canviar a una superfície blanca de retoladors, que no emeten tanta pols.
Al mateix temps, tenim que considerar l'aportació de  El Centro Aragonés de Tecnologías para la Educación (CATEDU) en l'actualització corresponent a setembre de 2010 del "Protocolo de incorporación al programa Escuela 2.0". La pàgina 7 diu: "La instalación de PDIs no supone necesariamente la eliminación de las pizarras tradicionales del aula. Será una decisión de centro mantenerlas o no, así como su ubicación. En cualquier caso, la instalación de PDIs debe suponer que las pizarras tradicionales pierdan su ubicación preeminente, para pasar a ocupar otros espacios en el aula".

Internet permet trobar més informació que ajudarà a prendre una decisió contemplant el màxim nombre de variables possible i no establir els paràmetres de substitució/convivència PDI-pissarra tradicional basant la resolució únicament en qüestions estètiques o d'espai. Al final de l'entrada es poden trobar diferents enllaços relacionats.

També cal incidir en la idoneïtat d'aprofitar els canvis inherents a l'ús de les TIC i de les TAC per a replantejar i actualitzar metodologies, estructures, interaccions i estratègies que impulsen un debat, no sols referit a la utilització de maquinari i programari en la tasca docent, sinó al voltant de la línia pedagògica general del centre o, com a mínim, sobre les bases pedagògiques a partir de les quals es desenvolupa l'actuació personal docent.

Arribats a aquest punt, quina és la millor opció? Mantenir les dues pissarres? Instal·lar només la PDI? En cas de mantenir els dos suports: Un al costat de l'altre? Situar-los en parets oposades?

D'entrada, és convenient mantenir les dues pissarres, ja que s'amplia el ventall de possibilitats d'utilització, però, on es pengen?
  • PDI instal·lada al costat de la pissarra tradicional
  1. Situa les dues pissarres al mateix nivell amb la possibilitat de que la PDI quede reduïda a pantalla multimèdia o a suport anecdòtic de la pissarra de guix.
  2. Manté l'estructura pedagògica tradicional centrant el focus del procés d'ensenyament-aprenentatge en un sol punt de l'aula.
  3. Condiciona futures estratègies pedagògiques, impossibilitant l'ús simultani dels dos suports per diferents agents.
  4. Dificulta l'accés dels alumnes en el desenvolupament de distints projectes pedagògics.
  5. Perpetua la distribució espacial de taules i cadires al no ser necessari cap canvi important en la disposició del mobiliari.
  6. En el cas de que molt probablement la taula del mestre estiga pròxima a les dues pissarres, l'ordinador deixa de ser un element comú de l'aula (consulta, recuperació, ampliació,...) i passa a estar bàsicament a l'abast del professorat.
  7. Obstaculitza l'adopció noves metodologies pedagògiques.
  • PDI situada en un altre punt de l'aula, per exemple en la paret contraria a la de la pissarra tradicional.
  1. Permet l'ús simultani de les dues pissarres, atenent les necessitats derivades de la col·laboració del professorat de reforç dins de l'aula i les pròpies de projectes alternatius.
  2. Descentralitza el focus del procés d'ensenyament-aprenentatge convertint tots els elements de l'aula en possibles punts d'actuació.
  3. Possibilita diferents dissenys en la distribució del mobiliari d'aula.
  4. Permet l'accés dels alumnes en situacions educatives on siga necessari la combinació del treball autònom amb l'atenció docent individual, dividint l'aula en distintes zones d'aprenentatge.
  5. Possibilita que l'ordinador passe a ser una eina comú, accessible tant pels alumnes com pels mestres (depenent de la situació de la taula del docent).
  6. Facilita el plantejament de noves estructures d'ensenyament-aprenentatge.

Es pot concloure que l'opció més aconsellable és ubicar la PDI en un punt distint de l'aula al de la pissarra tradicional , ja que diversifica les possibilitats pedagògiques i permet l'adequació de l'entorn físic a les necessitats i característiques, presents i futures, tant del professorat com dels alumnes.


Enllaços d'interés:

Dónde ubicar en el aula la pizarra digital. Herramientas para recursos 2.0.
Utilitzación Dicática de la Pizarra Digital. Instituto de Tecnologías Educativas.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Animeu-vos a participar!