Traductor

Creative Commons i educació (III): Exemples d'ús.





Creative Commons i educació s'estructura en tres apartats que corresponen a tres entrades distintes per tal de facilitar la lectura, podeu accedir a cadascun triant l'enllaç corresponent:

  1. Les Llicències Creative Commons: origen, característiques i tipus
  2. Ús educatiu de les llicències Creative Commons
  3. Creative Commons: Exemples d'ús.


3. Creative Commons: Exemples d'us.

Utilització de materials i recursos

És molt important que els alumnes s'acostumen a citar les fonts dels seus treballs. De vegades resulta complicat anar afegint referències en les imatges, els vídeos o els arxius d'àudio. Una solució senzilla passa per escriure l'adreça de la pàgina de la que s'ha obtingut la informació.

De vegades es desconeix el tipus de llicència baix la qual s'ha publicat una determinada obra. Un exemple són els vídeos de Youtube que no estan marcats amb cap tipus de llicència CC. En aquest cas es mantenen els enllaços a l'obra i a l'autor o autora, escrivint al final el nom de la plataforma.


Exemples:

Cita de la font
Entrada "Primer homenatge a la novel·la de Tombatossals".
Bloc Tombatossals. Alumnes del Tercer Cicle de Primària. CEIP Tombatossals de Castelló.

Imatge 


Text
Un arbre és una planta capaç de créixer a més de cinc metres d'altura gràcies a una estructura que forma un tronc, i eventualment ramificacions anomenades branques. Els arbres són plantes perennes que en general viuen molts anys. En el sentit botànic, els arbres són plantes amb fusta veritable. La fusta, coneguda també com a xilema secundari, és produït per una capa de cèl·lules, el càmbium vascular, situada sota l'escorça.
Viquipèdia. CC BY-SA 

Vídeo


Día del árbol. Sali Vaqueiro. Youtube.

Àudio

Instrumental Tree. Cardiocard. CC BY 




Producció de materials i recursos


Llicències en suport físic

En tots els centres educatius es produeixen al llarg del curs diferents materials amb intencionalitat diversa. Podem trobar llibres, cartells, fullets o comunicats/circulars. Depenent de l'espai, la inclusió del tipus de llicència triat serà més o menys complicada. En qualsevol cas s'inclourà l'autor/autors, l'any, el tipus de llicència i l'enllaç a la pàgina que explica les característiques de la llicència baix la qual es publica el material. Sempre es pot utilitzar un codi QR que facilite l'accés a la informació.

Alguns exemples:

DeTicDeT@c. 2013. Alguns drets reservats. Consulteu les condicions de la llicència en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.ca

  DeTicDeT@c. 2013. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.ca


Codi QR amb els símbols de CC
Codi QR amb els símbols de CC BY-NC-SA
Codi QR sense els símbols de CC
Codi QR sense els símbols de CC BY-NC-SA


Les següents entrades d'aquest bloc poden ser útils per tal de generar codis QR:




Llicències en suport digital

Poden utilitzar-se en un entorn general com pot ser un bloc o una pàgina web i en entorns més específics com per exemple textos, arxius d'àudio, arxius de vídeo o presentacions.

En el cas d'incloure el tipus de llicència en una pàgina web o un bloc, abans cal triar les característiques desitjades mitjançant l'eina "Tria la teua llicència" que ofereix CC. Després, simplement caldrà inserir el codi html proposat. Un exemple: Les Partides de Castelló - Almalafa

En el cas de pàgina web o bloc, la llicència afecta a la totalitat del que es publica.

Si s'opta per incloure el tipus de llicència en obres més específiques, tenim diferents opcions:

Arxius de text (també PDF)
Inserir enllaços amb accés a les característiques de la llicència baix la que es publica l'obra.
Arxiu de text publicat al bloc DeTicDeT@c per tal de servir d'exemple d'ús de les llicències Creative Commons en educació. És important que els alumnes valoren el treball i l'esforç dels altres i que la tasca d'investigació i creació vaja més enllà d'una combinació més o menys encertada dels elements trobats aleatòriament en Internet.
DeTicDeT@c. 2013. Alguns drets reservats. CC 4.0 BY-NC-SA.
Veure exemple PDF


Imatges
Incloure marques d'aigua amb les que l'usuari puga identificar el tipus de llicència




Arxius d'àudio
Malgrat que, en el moment de crear l'arxiu mp3 per exemple, es poden incloure les dades relatives a l'obra i a l'autor com a metadades de l'arxiu, la millor opció és incloure una introducció que indique les característiques de la llicència. Podcasting Tools de Creative Commons proposa alguns exemples.


Arxius de vídeo
A l'igual que els d'àudio, els arxius de vídeo també poden contenir metadades amb informació relativa a la llicència. És interessant inserir una introducció que informe dels permisos baix els que es comparteix l'obra. CC video bumpers recull les plantilles oficials de CC. Més exemples d'ús: User submitted bumpers.



Presentacions
Pot ser siga el mitjà més emprat en les produccions educatives. Les presentacions resulten senzilles de realitzar, tenen una estructura simple i permeten publicar amb facilitat.
Tal i com s'ha indicat per als arxius d'àudio i de vídeo, és interessant incloure una diapositiva que informe de les característiques de la llicència.

Veure exemple de presentació 

En qualsevol cas, tant en els arxius d'àudio, en els de vídeo com en les presentacions, és important que el centre educatiu cree introduccions personalitzades que encapçalen totes les produccions. 


Font:
http://www.sideleft.com/guia-creative-commons/#marcaje